Макар и да разбирам патоса и скубането на коси по повод "спада на преките чуждестранни инвестиции", трябва да кажа, че things ain't that simple*.
- спадът на достъпа до външни спестявания (другото име на ПЧИ) започва през ноември 2008 г., много е рязък през 2009 г., но е типичен;
- същата е динамиката из цена нова Европа;
- и спадът почти навсякъде е постоянен, с някои години изключение, което за България обикновено означава голяма инвестиция на една компания или няколко средно големи инвестиции;
- както навсякъде, инвестициите (ПЧИ) преди 2009 г. са доста здравословни и ефективни, те и досега са стопанският двигател на страната с дял в брутното капиталообразуване от 31-32% днес, което е почти три пъти спад от равнището на 2008-2009 г...
В другите страни от нова Европа този спад не е толкова рязък.
Неефективни инвестиции от преди 2009 г. са само около 5% от общия обем; но те са най-видимите и грозните - недостроени или непродадени ваканционни имоти. Впрочем около 70% (може би 75%) от инвестициите в недвижимост от онзи период са за индустриални и (частично) селскостопански цели.
Причините от политическо естество за коментираното днес като откритие положение (макар то и те да са отдавна описани, ефектите пресметнати) се разрушат в няколко направления. Представени исторически, по ред на поява (след 2009 г.) те са следните:
1. Накъсване на държавните поръчки на малки слотове и масажиране на критериите за избор, за облагодетелстване на местни играчи;
2. Crowding Out Effect от субсидиите и проектите от ЕС, при които също се толерира практиката на local, not global auctions, or tenders; обезкуражаване и на местното съревнование за такива проекти (например до 2013 г., 46% от средствата за развитие на човешките ресурси са усвоени от охранителни фирми - напълно в рамките на закона);
3. Разработване -след 2012 г. - на малки, до 5-6 души, кооперативи от прокурори, следователи, съдебни изпълнители и съдии за изземване на собственост: при ПЧИ те са по-неуспешни, поради намесите на посланици, но работят добре срещу български частници;
4. Дежурни ругатни срещу ПЧИ от Запад, но политическо съревнование за пробутване и защита на интересите и проектите на руски държавни и частни компании; разпространение на слухове за това колко са вредни за инвестициите "офшорните зони", докато те всъщност са полезни, за разлика от руските инвестиции, които като правило са непрозрачни и в енергетика - неизгодни;
5. Законодателни инициативи за изземване на стойност и собственост, включително чрез квази-данъчни и регулаторни притеснения; законово преразпределяне на стопанско влияние (не винаги успешно, поради правилата на играта в ЕС);
6. Пряк административен и законодателен натиск срещу чуждестранни инвеститори от всички отрасли - от търговията на дребно, през ЕРП и минно дело, до енергетика, застрахователно и банково дело;
7. Пряко раздаване привилегии по административен път;
8. Радостна подкрепа или добродушно и стопански безпросветно неведение на почти всички гореизброени инициативи от гражданското общество.
По мои непълни сметки "загубите" на ПЧИ от 2009 до 2016 г. са на равнището от поне 2 млрд евро.
Инвестициите под риск не са включени тук, те самите са 3 млрд евро (по инвентаризация).
Това не са "потъналите гемии", невъзвръщаемите загуби - от рода на загубите по плащания към РОСАТОМ. Не са включени загубите от историята с КТБ, защото те са по-скоро преразпределение на ресурс.
Тук не са включени и забавянията и отлаганията на инвестиции поради съдебни дела и референдуми.
До 1995 г. темповете на реформите в България като цяло са близки до тези в Полша, Унгария и Чехия, а тенденцията на БВП се очертава с известно изоставане спрямо тези страни. Провалът на реформите и институциите е през 1995-1997г., в икономиката се налага преходът да започне отново през март 1997г.
Оттогава България се радва на най-дълъг период на икономически растеж в историята си от 1878г.; притокът на ПЧИ към България през 2006г. и 2007г. надхвърли 30% от БВП и е класиран от УНКТАД като втора най-добра страна за ПЧИ през тези години след Хонконг, а между 2004г. и 2006г. тя е сред десетте най-добри ПЧИ дестинации в света. Между 1998г. и 2008г. България бе единствената страна от ЕС с ефективен фискален излишък от средно 2% от БВП годишно.
Икономическият растеж следва модела на ПЧИ от 1997г. до наши дни. Те започват да се трупат през 1996г. с първите големи приватизации. (През 1996г. 10 сделки с ПЧИ в приватизацията допринасят за приток на капитал от 315 щ.д., два пъти повече от всички ПЧИ през предходните шест години).
Ръстът на БВП следва ръста на ПЧИ, като най-висок месечен приток бе през декември 2007г. - 1,02 млрд. Евро (приблизително 1/30 от БВП за тази година). Най-високи темпове на растеж на БВП са регистрирани в годините с най-голям приток на ПЧИ. Това е очевидно от сравнението на графиките по-горе и по-долу.
History of FDI since the start of transition (Bulgaria, Czech Republic and Romania)
Source: UNCTAD
След 2009г. ситуацията се променя във всички страни, но за България е по-малко благоприятна.
В трите страни върховете на ПЧИ са свързани с членството им (или по-скоро присъединяването към тях) в ЕС. И респективно периодът на рецесия след 2009г. води до рязък спад в достъпа до чуждестранни спестявания.
Положителните и отрицателните тенденции за България бяха ясно разпознаваеми.
Приносът на ПЧИ за брутното образуване на основен капитал на България в периода преди рецесията достигна почти 100% от инвестицията.
Това не се случва в Чехия и Румъния. В България обаче делът на ПЧИ в FCF остава по-важен от този в Румъния и Чехия.