Нещата не са толкова прости

Красен СтанчевМакар и да разбирам патоса и скубането на коси по повод "спада на преките чуждестранни инвестиции", трябва да кажа, че things ain't that simple*.


- спадът на достъпа до външни спестявания (другото име на ПЧИ) започва през ноември 2008 г., много е рязък през 2009 г., но е типичен;


- същата е динамиката из цена нова Европа;
- и спадът почти навсякъде е постоянен, с някои години изключение, което за България обикновено означава голяма инвестиция на една компания или няколко средно големи инвестиции;
- както навсякъде, инвестициите (ПЧИ) преди 2009 г. са доста здравословни и ефективни, те и досега са стопанският двигател на страната с дял в брутното капиталообразуване от 31-32% днес, което е почти три пъти спад от равнището на 2008-2009 г...

 

В другите страни от нова Европа този спад не е толкова рязък.
Неефективни инвестиции от преди 2009 г. са само около 5% от общия обем; но те са най-видимите и грозните - недостроени или непродадени ваканционни имоти. Впрочем около 70% (може би 75%) от инвестициите в недвижимост от онзи период са за индустриални и (частично) селскостопански цели.


Причините от политическо естество за коментираното днес като откритие положение (макар то и те да са отдавна описани, ефектите пресметнати) се разрушат в няколко направления. Представени исторически, по ред на поява (след 2009 г.) те са следните:


1. Накъсване на държавните поръчки на малки слотове и масажиране на критериите за избор, за облагодетелстване на местни играчи;
2. Crowding Out Effect от субсидиите и проектите от ЕС, при които също се толерира практиката на local, not global auctions, or tenders; обезкуражаване и на местното съревнование за такива проекти (например до 2013 г., 46% от средствата за развитие на човешките ресурси са усвоени от охранителни фирми - напълно в рамките на закона);
3. Разработване -след 2012 г. - на малки, до 5-6 души, кооперативи от прокурори, следователи, съдебни изпълнители и съдии за изземване на собственост: при ПЧИ те са по-неуспешни, поради намесите на посланици, но работят добре срещу български частници;
4. Дежурни ругатни срещу ПЧИ от Запад, но политическо съревнование за пробутване и защита на интересите и проектите на руски държавни и частни компании; разпространение на слухове за това колко са вредни за инвестициите "офшорните зони", докато те всъщност са полезни, за разлика от руските инвестиции, които като правило са непрозрачни и в енергетика - неизгодни;
5. Законодателни инициативи за изземване на стойност и собственост, включително чрез квази-данъчни и регулаторни притеснения; законово преразпределяне на стопанско влияние (не винаги успешно, поради правилата на играта в ЕС);
6. Пряк административен и законодателен натиск срещу чуждестранни инвеститори от всички отрасли - от търговията на дребно, през ЕРП и минно дело, до енергетика, застрахователно и банково дело;
7. Пряко раздаване привилегии по административен път;
8. Радостна подкрепа или добродушно и стопански безпросветно неведение на почти всички гореизброени инициативи от гражданското общество.

 

По мои непълни сметки "загубите" на ПЧИ от 2009 до 2016 г. са на равнището от поне 2 млрд евро.


Инвестициите под риск не са включени тук, те самите са 3 млрд евро (по инвентаризация).


Това не са "потъналите гемии", невъзвръщаемите загуби - от рода на загубите по плащания към РОСАТОМ. Не са включени загубите от историята с КТБ, защото те са по-скоро преразпределение на ресурс.


Тук не са включени и забавянията и отлаганията на инвестиции поради съдебни дела и референдуми.

 

 

Нещата не са толкова прости

До 1995 г. темповете на реформите в България като цяло са близки до тези в Полша, Унгария и Чехия, а тенденцията на БВП се очертава с известно изоставане спрямо тези страни. Провалът на реформите и институциите е през 1995-1997г., в икономиката се налага преходът да започне отново през март 1997г.

 

Оттогава България се радва на най-дълъг период на икономически растеж в историята си от 1878г.; притокът на ПЧИ към България през 2006г. и 2007г. надхвърли 30% от БВП и е класиран от УНКТАД като втора най-добра страна за ПЧИ през тези години след Хонконг, а между 2004г. и 2006г. тя е сред десетте най-добри ПЧИ дестинации в света. Между 1998г. и 2008г. България бе единствената страна от ЕС с ефективен фискален излишък от средно 2% от БВП годишно.

 

Икономическият растеж следва модела на ПЧИ от 1997г. до наши дни. Те започват да се трупат през 1996г. с първите големи приватизации. (През 1996г. 10 сделки с ПЧИ в приватизацията допринасят за приток на капитал от 315 щ.д., два пъти повече от всички ПЧИ през предходните шест години).

 

Ръстът на БВП следва ръста на ПЧИ, като най-висок месечен приток бе през декември 2007г. - 1,02 млрд. Евро (приблизително 1/30 от БВП за тази година). Най-високи темпове на растеж на БВП са регистрирани в годините с най-голям приток на ПЧИ. Това е очевидно от сравнението на графиките по-горе и по-долу.

Нещата не са толкова прости

 

Нещата не са толкова прости

 

Нещата не са толкова прости

 

History of FDI since the start of transition (Bulgaria, Czech Republic and Romania)

Нещата не са толкова прости

Source: UNCTAD

 

След 2009г. ситуацията се променя във всички страни, но за България е по-малко благоприятна.

 

В трите страни върховете на ПЧИ са свързани с членството им (или по-скоро присъединяването към тях) в ЕС. И респективно периодът на рецесия след 2009г. води до рязък спад в достъпа до чуждестранни спестявания.

 

Положителните и отрицателните тенденции за България бяха ясно разпознаваеми.

 

Приносът на ПЧИ за брутното образуване на основен капитал на България в периода преди рецесията достигна почти 100% от инвестицията.

Това не се случва в Чехия и Румъния. В България обаче делът на ПЧИ в FCF остава по-важен от този в Румъния и Чехия.

Нещата не са толкова прости

Source: UNCTAD

 

Следващата графика показва корелацията между права на собственост и обща конкурентност на България според Global CompetitivenessReport

Нещата не са толкова прости

Source: WEF GCR (and Knoema).

 

 


*нещата не са толкова прости

 

 

 

 

Още от същия автор