И зареждащи се хибриди през първата половина на 2020 г.
1. Общият спад спрямо първата половина на 2019 г. е само 14%. Това означава, че продажбите им напълно логично падат, но кризата ги засяга по-слабо от конвенционалните коли (общият спад на пазара на леки коли е 28%).
2. Пазарът прави рязък завой. Продажбите се сриват в Китай и САЩ и бързо нарастват в Европа. Япония все още практически ги отхвърля - там "старата" хибридна технология на Toyota & Honda не позволява на електромобилите да вземат значим дял.
3. Намаляването на субсидиите за електромобили в Китай буквално стопира продажбите им. Делът им в общите продажби на коли намалява двойно. В САЩ ситуацията е подобна, макар и по-слабо изразена.
4. Европа е двигателят на електромобилния пазар през 2020 г. Там имаме +57% продажби на електромобили при -37% общо продажби на коли. Това обаче се случва в страните с големи субсидии като Германия, Франция, Италия, Великобритания, Холандия, където подаръците стигат до 10,000-12,000 евро на кола, а има и множество други предимства (без данък, безплатно паркиране и др.). В страни като България (без преки субсидии) продажбите на електромобили са незначителни.
5. Tesla Model 3 е абсолютен лидер сред моделите. Европейските производители обаче вече имат много широка гама и някои модели правят все повече продажби, особено у дома. Същото важи и за китайските.
6. За отбелязване е фактът, че Audi e-tron изпреварва Tesla Model X сред електрическите SUV. Класът електромобили, където наистина се правят печалби, вече е зает от европейски бранд.
7. Над 60% от покупките на електромобили (нещо, което не се вижда на графиките) се правят от институции, компании, куриерски, таксиметрови или фирми за споделено ползване на коли (вкл. собственост на самите автомобилни производители). Това също е движено основно от правителствени политики.
Заключение:
Въпреки цялото писане и говорене, цените остават много високи и пазарът на електромобили остава напълно зависим от правителствени политики и субсидии. Спирането на подкрепата автоматично води до силно намаляване на търсенето и готовността за плащане сред потребителите.
Това е положението засега. Дано скоро се промени, защото търпението и желанието ми да си купя електромобил се изчерпват.