We love SneakerЦветни и многообразни, кецовете не излизат от мода и днес
Кецовете отдавна са се превърнали в основен елемент на една колкото и далечна, толкова и близка културна епоха. За родените в последната четвърт на миналия век у нас те са свързани основно с модните, пък и не само през 80-те години, брейкъри и Васко кеца, с баскетбола и филми като „Белите не могат да скачат".

Модата на кецовете обаче не е отминала и днес.Повече от многообразни, с най-различни десени и цветове. Само в Германия всяка година се продават стотици хиляди кецове. И според най-новите изследвания това са най-любимите обувки на германците. И те харесват това, че кецовете предлагат едно многообразие от модели и цветове и са леки и удобни за носене.


А, ако искате да ги откриете в Берлин, непременно трябва да се отбиете в Solebox, един от най-известните магазини за кецове в света. Собственикът му дотолкова е пленен от културата на кецовете, че от 2 години има специален канал в YouTube.


Те започват да се произвеждат масово за пръв път през далечната 1917 година в САЩ. През 50-те години на миналия век вече са част от американската младежка култура. Скоро и европейците - първо на Запад, а по разбираеми причини по-късно и на Изток, откриват тази мода. През 1985 година дори германските политици са пленени от модата на кецовете. През 80-те години те са неотменима час от живота на все повече хора. Според Мирку Ланкутис, репортер от отдел „Култура" на „Дойче Веле", в онези времена в капиталистическия свят хората са свързвали носенето на кецове с прояви като Уудсток. Това, казва Ланкутис, е и времето, когато започва победният поход на различните марки спортни обувки - не само зад Океана, но и в Европа. „Обувки за тенис на Adidas, Puma или Reabock са били възприемани като един вид символи на страните, в които са били произведени", смята той. Една от причините за любовта на хората към кецовете е, че с тях те изглеждат по-млади. Днес нещата са се обърнали, защото в повечето браншове е немислимо без носенето на удобни обувки, независимо дали човек се занимава с правенето на изкуство или реклама. Кецовете са носители на духа и в поп културата.От музикалното трио Run DMC, до сериала „Принцът от Бел Еър". Те са неотменима част и от филма 'Завръщане в бъдещето 2", като създателите на филма през 1989 година показват своята представа за това, как биха изглеждали кецовете в недалечното бъдеще. Две десетилетия по-късно на пазара се появява лимитирана серия от същия модел кецове. Жени, обути в кецове също се превръщат в модни икони. Междувременно развлекателната индустрия и производителите на кецове работят отдавна ръка за ръка, но идеите за нови свежи модели кецове продължават да идват от улицата.Така, в началото на 90-те години, спортните фирми се ориентират все повече не само към играчите по терените, но и към музикантите, а и все по-често следят модните тенденции в големите градове. „Градове като Лондон, Париж, Ню Йорк и Берлин започват да играят все по-важно значение в оформянето на модните концепции на големите производители", смята Ланкутис. И всичко, което се носи из улиците на тези градове, до две три години вече е на регалите в магазините. Модни производители като „Шанел" също се отвориха към културата на кецовете. Интернет е основната сцена за среща на любителите на кецове - специализирани блогове или интернет магазини все по-често предлагат на ценителите различни редки модели кецове, за които често трябва да се наддава, ако искаш да ги придобиеш. За колекционерите обаче интерес представляват и старите модели кецове с нов дизайн. Да си избере човек кецове, да ги носи всеки от нас, и днес не е никак трудно, тъй като на пазара всяка година излизат между 500 и 600 хиляди нови модели, а търговията с този вид обувки сякаш никога не е спирала.

 

Мартин Иванов
По материали на „Дойче Веле"

 

 

 

+ФорумЪт

Още от същия автор