Електровелосипедите стават все по-предпочитани
Пролетта вече настъпи, а с нея по улиците на малки и големи градове запъплиха хиляди велосипедисти. Германската столица Берлин не прави изключение и присъствието им тук може да се усети целогодишно. Най-нетърпеливите се възползват да покарат за удоволствие още с появата на първите слънчеви лъчи.
Сред модните тенденции при велосипедите през 2016 година се очертава най-вече експанзията на електровелосипедите. С богатия си набор от функции те се оформят като предпочитано превозно средство преди всичко за хората на третата възраст и за онези, които биха искали да стигнат до офиса, без да си дават много зор, хабейки нерви и време по задръстванията. В Берлин вече има специализирани магазини за електровелосипеди.
Още преди две години подобен магазин отваря и Матиас Лингнерс. Между другото и този вид велосипеди все повече се превръщат в обект на lifestyle, тъй като моделите са със все по-малки по размери мотори, а батериите вече са скрити от рамките. „С развитието на новите технологии електромобилността ще става все по-силна", потвърждава и Матиас. Според него вече има и доста красиви електровелосипеди, които освен, че са изпипани и от гледна точка на дизайна, са и доста мощни. Електровелосипеди има в много и най-различни варианти - като градски колелета и маунтинбайкове, което позволява да се намерят най-различни креативни решения за прикриване на акумулаторите. Някои модели вече позволяват и връзка със смартфона – т.нар conectivity е сред иновативните решения в областта на електровелосипедите. Така всеки велосипедист може да проверява с каква скорост се движи, дали колелото му е заключено, или колко време може да издържат батериите му. Само през 2015 година в Германия са били продадени повече от 500 хил. електровелосипеда. „Без значение дали с електровелосипед, или с нормален такъв всеки може да се движи по-бързо от едно на друго място", убеден е Матиас, и бъдещето според него е точно на този вид транспорт. В много европейски градове вече отчетливо се забелязват все повече хора, които предпочитат да използват велосипедите. Особен пример за това е Амстердам, където велосипедите са повече от броя на населението, или Копенхаген, където не само, че има изградена модерна велоинфраструктура, но има и специални кошчета за велосипедисти. Германският град Мюнстер пък е първият със специална веломагистрала. В Лондон пример за екологосъобразност дава самият кмет Борис Джонсън, който използва велосипед като основно средство за придвижване, а броят на колелоездачите е нараснал двойно в сравнение с преди десетилетие.
Berliner Bickeweek е изложението, където велосипедът може да се види като обект на lifestyle. За някои, като Фарес Хадид, велосипедът не е само средство за придвижване или спорт, но е придобил и статут на символ. „Мисля че велосипедът дава на обществото едно друго съзнание, сила и дух", смята велоентусиастът, според който хората отново преоткриват стойностите на велосипеда. Много търсени са така наречените „носталгични" стари велосипеди, а като заместител на автомобилите пък се налагат каргобайковете. Своята ниша имат и велосипедите, произведени от естествени материали - като дървото, при които най-важното е дизайнът. Това важи и за аксесоарите. По думите на Хадид от 2000 година насам производителите на велосипеди обръщат все по-голямо внимание на цветовете. Без значение дали на обикновен или на електровелосипед, берлинчани винаги са готови за новия сезон. А вие?
Мартин Иванов
По материали на „Дойче Веле"