Обикновено когато чуем за Лайпциг, се сещаме за две неща - високия дух и културни традиции, които съчетава градът, символ на кипяща енергия и на протестите, довели преди четвърт век до падането на източногерманския режим и в крайна сметка на един от символите на разделението - Стената. Днес градът отново кипи от енергия.
Младите хора все така са неизменна част от неговия облик. Този път обаче, енергията им е насочена другаде... към създаване на модерни иновативни технологични решения, с които да привличат нови инвеститори.
Или съвсем просто казано, приложения за новите мобилни технологии, които не само да улесняват хората в ежедневието им, но и да им помагат да пестят. Градът е притегателен център за стартирането на нов бизнес. На шега е наричан и Hypzig. Именно възможностите за развитие на перспективен бизнес, съчетан с високите технологии привлича все повече млади хора в Лайпциг. Двама от тях са Имануел и Томас. „Намирам за нещо много позитивно, когато градът се свързва с високите технологии, защото все още има следи, които показват, че Лайпциг наистина е едно атрактивно място за живот", казва за „Дойче Веле" Имануел. Идеята на двамата предприемачи е проста - един асистент, който подпомага шофьорите да пестят гориво. Приложим е във всякакъв вид автомобили. Стик предава в смартфона на водача данните за това какво гориво се изразходва при шофиране. Те се обработват от специално приложение и ако всичко е ОК, той получава съобщение, че разходът на гориво е в нормите. В началото на следващата година Имануел и Томас искат да предложат на пазара идеята си Stick&App. „Искахме да създадем продукт, който да е в помощ на всеки шофьор и да му е от полза", аргументира идеята Имануел. Подобни бизнес идеи като тяхната никнат в Лайпциг като гъби. Двамата с Томас дори печелят стипендия от федералното министерство на икономиката. Намерили са и инвеститор. Въпреки перспективите за успешен бизнес, те са решени да останат в Лайпциг.
„Икономическият фактор е от много важно значение. Ако бяхме в Берлин или Мюнхен, там разходите за работа са много по-високи", казва Имануел. Бивша предачница на вълна е мястото в града, където след промените, креативно мислещи младежи си дават среща. Един от тях е и Маркус, основал своя фирма за интернет търговия. Всичко започнало от един тандем (велосипед, който позволява да се управлява от двама души). Сега 26-годишният младеж предлага от велосипеди до автомобили, и всичко през интернет. „Имаше моменти, когато хората оставаха крайно изненадани като видеха с кого си имат работа", признава с усмивка Маркус. В търсенето на инвеститори и маркетинга той е подпомогнат от етническия поляк Михал. Те все по-често чуват хората, да казват за Лайпциг, че е новият Берлин. Имануел признава, че повече го дразнят не подобни сравнения, а неразбирането на Източна Германия от страна на хората, живеещи в старите провинции като Бавария например. Лайпциг обаче си остава град, който предлага не само по-изгодни условия за живот, но е и сцена за старт на нов и перспективен бизнес, която дори процъфтява.
Превод: Мартин Иванов