
Представете си, че пътувате от София за Пловдив за важна среща, от която зависи бъдещето на бизнеса ви или отивате на работа. Влакът обаче закъснява с 20-тина минути и изпускате важната среща. Проваля се бизнес начинание, което може да реши бъдещето ви, или шефът ви реже от заплатата заради неспазването на точното работно време. А как биха се улеснили нещата, ако и у нас се въведе услуга всеки пътник да получава безплатно съобщение в електронната си поща или защо не дори на мобилния си телефон, ако влакът с който пътува има закъснение с над 10 минути.
Това ще му даде възможност да промени програмата си. Така и бизнесменът няма да пропусне важните за него разговори, пък и редовия пътник, за който превозът със влак излиза хем по-сигурен, хем по евтин ще може превантивно да се обади и да си промени плановете. Към подобни размисли ме подтикна една информация за това, че германските железници въвеждат такава напълно безплатна услуга за всички пасажери използващи железопътния транспорт на дълги разстояния. Някой веднага би ме апострофирал, и би казал ама ти много искаш. Не, не е много, а напротив - решение което поне малко би подобрило пътуването с родните железници. Как другаде може, а у нас не?- бих попитал тогава. Вчера на Централна гара почти всички пристигащи влакове в отрязъка между 17 и 30 и 18 часа имаха закъснение от минимум 10 минути, а при някои от тях то достигаше час. Много ли е например да се направи нещо та да се промени дизайна и на самите билети? Да се въведе по-подробна информация за дестинацията, по която сте избрали да пътувате с гарите, където могат да се правят връзки към други точки. А сега те изглеждат като касов бон от местната бакалия. Много ли е, докато пътува човек и си човърка из блекберито или Iphone в случай на закъснение да получи следното съобщение: „Уважаеми пътници поради технически проблем влакът с когото пътувате, ще пристигне с 15 минути закъснение. Молим да ни извините за причиненото неудобство”? В Германия когато се пътува с влак на дълги разстояния, всеки пасажер получава билет наподобяващ тези за самолетите в стилна опаковка с цялата необходима им информация. Е, вярно, че техните влакове в сравнение с родните са като самолети, ама това е отделен въпрос. БДЖ е не само материално изостанало дружество, но и технологично твърде далеч от очакваното. Според данните изнесени от министъра на транспорта всеки ден в движение са около 300 пътнически вагона, при условие, че необходимият брой е около 500. Да не говорим, че ако се случи поне при едно пътуване да не се е счупила или машина, или да няма някаква друга повреда по трасето ще е по-скоро изключение, отколкото нещо нормално. Вчера например се запали електровоза на влак пътуващ към ГККП Кулата, а във дните на големия студ имаше дори случай, при който на малцината смелчаци осмелили се да пътуват с мотриса между Бойчиновци и Мездра им се изправиха косите, защото сигурно са си помислили, че са част от снимките на филма „Влакът беглец”. Оказало се, че спирачките на влака били отказали и само случайността е спасила пътниците от сериозен инцидент. Е, ако за подобни екстремни ситуации многострадалният пътник не може да очаква съобщение на мобилния си от рода: „Уважаеми пътници поради технически причини влакът може и да не спре.” , то поне за по-ежедневни случки като закъснение на влака, от железниците могат да се погрижат за информираността на пътниците. Неколкократно вече съм споменавал за предимствата на подобни неща като това да си купи човек билет през интернет или от автомат на гарата, без да се реди всеки път на опашка пред касите. Но за БДЖ и подобни подобрения са в графата „революционни”. Току виж ако пътническите превози вземат та фалират, обикновеният им ползвател не разбрал за фалита да си стои на перона и да си чака, а влакът така и да не идва.