Стартиращите бизнеси в хранителната индустрия ще стават все по-модерни
Освен гъвкаво мислене и умение да се търсят малко познати ниши на пазара, създателите на стартиращи компании все по-често търсят и социалния ефект от своята дейност. Подобен е случаят и с мюнхенският стартъп My Oma, обединил усилията на над 100 баби в направата на компоти.
„В началото започнахме с намерението да произвеждаме собствена вълна, от която да правим разни неща, но после си казахме защо да не разширим дейността си, още повече, че възрастните дами освен да плетат обичат и да готвят", разкрива съоснователят на My Oma Йорг Рьотлингсхьофер.
Така се появил един необичаен за Германия продукт, който бързо придобил популярност- бурканчета компот от три вида горски плодове. И малките компоти достигат вече до близо 10 хил. възрастни и самотни хора, живеещи в различни социални домове благодарение на различни дарения. За да са достъпни, основателите решили да използват като суровина конвенционални, а не биологично произведени плодове.
„Новото в нашите идея е, че никъде другаде в Германия няма да видите подобни компоти в стъклени буркани. Мнозина специалисти в хранителния бранш все повече се замислят за устойчивостта или биологичния произход на своите продукти, но малцина акцентират върху това, те да са достъпни за потребителите и да имат дълъг живот", продължава той.
Социалната дейност е водеща за My Oma
„За нас от жизнено важно значение е социалната дейност, тя е и в основата на нашия стартъп, защото обхваща самотно живеещи възрастни хора, които не водят чак толкова активен живот", казва Йорг. Така според него се създава атмосфера на истинско партньорство между възрастни хора от различни институции. Представянето дейността на социалния кооператив няма да се ограничи единствено до участие в инициативата Startup Day на Зелената седмица, и те са отворени да се включат и в други подобни конкурси. „По време на този конкурс натрупахме доста контакти включително и с дребни търговци, които са вдъхновени от това, което правят нашите баби, но не изключваме възможността в бъдеще да се срещнем и с представители на големите вериги. Ние не искаме да останем малки, а да продължим да растем и да се развиваме", казва Йорг.
Стартъпите мотор за хранителната индустрия
Потребителят със своите предпочитания и пазара са тези, които определят какви храни да се предлагат, а работа на отделните компании е да задоволяват желанията на потребителите,и чрез дигитализацията според него това е възможно да става още по-лесно. „Всички стартъпи подобни на нашия само ще допринасят за това да се удовлетворяват желанията на хората да получават висококачествени, но и достъпни храни", убеден е Йорг. Така те могат да се превърнат в естествени мотори на хранителната индустрия.
Храната все още е „втора цигулка" за политиците
За подкрепата на подобни стартъпи в хранителната индустрия вече има доста програми, но според него политиците в момента са се концентрирали повече върху модни стартиращи бизнеси в технологичния бранш. „Всички искат да открият новия Фейсбук или Amazon, и затова храната все още е нещо като втора цигулка за политиците", смята Рьотлингсхьофер.
Според него ще е необходимо да минат още поне пет години докато се променят нагласите на политиците включително и в Германия, и да се даде път не само на технологични стартъпи, но и на такива, свързани с откриването на нови и устойчиви храни.
В основата на така наречените food startups според него е това, че те искат да създават естествени продукти от природата. В Германия вече има специална организация на стартиращите компании, която се опитва да създава различни синергии, но поне за My Oma технологиите не са от такова значение, защото те са конвенционални производители.
Берлин