59% от произведените в страната обувки отиват за износ
Производството на обувки в Португалия процъфтява и все повече се развива под мотото „Качеството е ключът към успеха". За постигането му са необходими и технологии, чието внедряване в производствения процес възроди местните производители.
Като в една фабрика, където производството е напълно автоматизирано, и роботи например са заместили човешкия труд при залепване на обувките. В него се гордеят не само с модерните технологии, но и с новите модели обувки, които са съвместна разработка с производителя на гуми „Мишлен".
Само преди 4 години страната беше изправена пред фалит, и се нуждаеше от много милиарди евро помощи от Брюксел. Благодарение на затягането на коланите обаче кризисните години вече са само спомен за португалците, и икономиката на страната им бавно се възстановява. „Нашата компания не се почувства толкова засегната от кризата", казва за „Дойче Веле", Албано Фернандес, шеф на AMF. „Изнасяме 90% от продукцията си и това ни запази. През последните 5-6 години отбелязахме близо 25% годишен ръст на производството, за това при нас не можем да говорим за криза", твърди той. Компанията е инвестирала милиони евро в производството и квалификацията на персонала, който наброява около 80 души, защото само с високо качество може да се конкурират азиатските производители на обувки. Средната цена на обувките, произведени от AMF е сред най-високите в света според Фернандес, и „затова не можем да говорим, че произвеждаме евтино". Това важи и за още един производител на мъжки обувки, чиято продукция се изнася за 38 държави. ЕС и Япония са сред най-големите им пазари, като търсенето постоянно се увеличава. Само през миналата година то се е увеличило с 50%. За да се запази тази тенденция шефът на предприятието Пауло Рамос очаква от новото правителство, без значение какво ще е то, да продължи мерките за възстановяване на икономиката, и в същото време да подобри социалния статус на всички португалци. Кризата се отрази негативно върху обувния бранш в Португалия, в който числото на заетите достига до около 40 000 души, но след нейния край се наблюдава известно подобрение. „Само преди няколко години португалският експорт на обувки бе около 30%, а сега е 40%", казва Жоао Мая от местната браншова организация. Дефицитът по думите му от 6% е паднал на 0. Трудно е да се каже, дали заслугата за това е на властите в страната. 59% от произведените в Португалия обувки отиват за износ, докато вътре в страната условията за реализация на готовата продукция все още остават лоши. „Произвеждаме почти изцяло само цветни обувки със съвременен дизайн, но португалците са традиционалисти", казва Пауло Мартинс. Производителите се надяват местните потребители да променят вкуса си, и за това влияние да окажат туристите, които преоткриват Португалия след кризата, и чийто брой продължава да се увеличава.
Мартин Иванов
По материали на „Дойче Веле"